Jag hade en gång en dröm – att skapa en skola för barn. Verkligen för barn.

Gårdagen bjöd på flera stora händelser. Svenska Dagbladets Guldmedaljör – Johan Olsson – för sin insats på 5-milen i Val di Fiemme. En skräll i längdskidåkningens historia. En paradseger, som gick rakt in i hjärtat på svenska folket, som inspirerades till att ta sig ut i spåren än mer. Längdskidåkning har blivit en träningsgren, som verkligen blivit attraktivt för fler och fler.

Gårdagen bjöd på flera stora händelser. Svenska Dagbladets Guldmedaljör – Johan Olsson – för sin insats på 5-milen i Val di Fiemme. En skräll i längdskidåkningens historia. En paradseger, som gick rakt in i hjärtat på svenska folket, som inspirerades till att ta sig ut i spåren än mer. Längdskidåkning har blivit en träningsgren, som verkligen blivit attraktivt för fler och fler. Ett sätt att komma ut och träna, komma ut i naturen och förbättra sin kondis. Toppen tycker jag, som just uppskattar de där kvalitéerna och som drivs av en sån lust att vara en inspiratör till att många, många, många fler människor mår bra, bättre ja rent av bäst. 

Det är min mission och vision – det är att bidra till att människor mår bra. Må bra betyder att livet blir en glädje. Att livet blir meningsfullt, att det är roligt att vara sig, att ha ork och energi nog att leva sin vardag med lite överskott. Det betyder att se sin betydelse och vilja/våga delta i de olika sammanhang man är en del av.

Det betyder också att hitta rätt i denna djungel av utbud, och leva ett gott liv och klara att vara en smart konsument i alla avseenden. Den som har öga för och klarar att välja med både hjärta och hjärna. Det som stödjer… detta mår jag gott av, detta mår de som producerat det gott av, detta mår jorden gott av.

Konsumtion är inte bara av varor utan det är verkligen också en fråga om att göra val om sin framtid. Vad ge sin tid och engagemang till dag ut och dag in? Vad är verkligen meningsfullt ja, ens passion. Så många håller till godo med så lite och bara jobbar. På bekostnad av sina visioner, på bekostnad av sin hälsa, på bekostnad av det ”goda” samhället. 

En utmaning, som förutsätter att vi söker kunskap, att vi har lust och vilja att förkovra oss, att lära oss mer och det hela tiden. Det förutsätter också att vi till våra små växande människor kan dela med oss inspirationen att lära. Rikedomen i att förstå. Att leva i ett utvärderande förhållningssätt till livet, till världen, till människor. Att vi vågar förstå, och förstå att det finns mer att lära hela tiden. 

Ja, då är vi Pang på gårdagens Stora Skräll. Pisa rapporten. Att skolan så misslyckats i uppdraget att nära aptiten på kunskap. Det är en katastrof för de, som aktivt inte väckts i lusten. Det är en katastrof för vårt samhälle. Det skapar en väldigt ojämställd värld, där vi har svårt att samverka med varandra. Asien tar marknader stort. Arbetsmarknad på alla nivåer i samhället. 

I världen kan människor som t ex Malela riskera livet för rätten att gå i skolan, där det inte är en given möjlighet. Vad är det de ser i den möjligheten? Varför lära sig? Varför gå i döden för det? Folkskolestadgan 1842, att människor skulle lära sig läsa och föstå, reflektera över det de lärdes sig. Bildningsrörelsen – en folkrörelse tidigare, då långt ifrån alla hade råd och möjligheter att gå i någon längre utbildning. Ja har det blivit omodernt? …

Det dyker upp inom mig den där önskan jag närde under lång tid: Om jag skulle kunna bli riktigt rik, ja då skulle jag skapa en skola för barn. En skola som var genomtänkt när det gäller, vad är det för något som vi behöver kunna för att leva ett bra liv. En skola där självkänsla och självförtroende var ledstjärna för det vi skulle ge till barnen.  I min skola skulle näring och rörelse definitivt vara grundpelare. Men också ekonomi och allt som hör till att leva ett bra liv. Omvärldsorientering och förståelse var vi kommer ifrån. 

Att timma efter timma drogs ner inom gymnastik och idrott var t ex en stor sorg hos mig. Jag hade definitivt synpunkter på innehållet i gympan där och då. Den borde innehålla: Att bygga vanor på det som är viktigt för oss varje dag. Vardagsmotionen var inte det, som var i fokus utan innehållet bjöd mer på friidrottsgrenar, lagspel etc. Allt viktigt – men många missade poängen att bygga just vardagsvanor som är hälsosamma för alla. Så att smita från gympan kunde vara lite poppis. 

Jag drömde om en skola som byggde på pedagogik, att verkligen förstå hur lära ut och få elever att lära. PEDAGOGIK – konsten att lära ut. Det skulle verkligen stå högt i kurs. Som närde barns lust att lära, och utvecklas. Som vågade ställa de pedagogiska frågorna, varför skall vi lära oss t ex biologi? Eller varför läsa språk? Matematik? Grunden i all utbildning handlar om att väcka barns lust att lära, att klara att levandegöra, varför vi behöver leva lärande. Det är något helt annat än det som nu genomsyrat debatten under några år – mycket kring betyg, mycket kring att mäta, dokumentera och rationalisera och inte minst – hela segregationen som blivit en följd av det individuella valet. Att ha råd att ha en riktigt bra skola för alla är viktigt.   

Egentligen finns receptet på en bra skola i serien Klass 9A. Att förstå att en bra skola bygger på bra lärare, som kan de ämnen de skall undervisa i. Som är trygga i sig som personer, som drivs av en lust att lära ut och att väcka lusten att lära, och levandegöra varför. Om vi vet varför vi vill göra någonting, så hittar vi sätten att göra det. 

Det var en tröst att lyssna till Martin Widmark på nyheterna idag, som har engagerat sig för att bidra till förbättringen. 5 st jätteduktiga lärare som skriver på en studieplan för läsförståelse som skall delas ut gratis till lärare i Sverige. Och det behövs. 23 %? ( siffran passerade förbi i nyheterna utan att jag hann notera) av 9onde klassarna går ut ur svenska skolan utan att kunna läsa med allt vad, som kommer som en konsekvens av detta. Ett så begränsat och handikappat liv. Färre lär sig simma, färre kan sjunga. Ja, färre av så mycket. 

Kunskap är makt…ja det var devisen jag fostrades i och som jag verkligen tror är sant. Jag frågar mig: Lever vi i Sverige?

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.